wtorek, 17 lutego 2009

Liturgia trydencka na rekolekcjach Oazy

Jak donosi serwis KAI - 16 lutego br. po raz dwudziesty w Głogowie (Diecezja Zielonogórsko-Gorzowska) rozpoczynają się rekolekcje liturgiczne KODAL (Kurs Oazowy dla Animatorów Liturgii). Potrwają one do 25 lutego, do Środy Popielcowej.

Ponad czterdziestu młodych ludzi przez półtora tygodnia będzie zgłębiać tajniki liturgii Kościoła. W tym roku poruszane będą dwa tematy główne - podstawy liturgii (liturgika fundamentalna) oraz liturgia i czas (kalendarz liturgiczny w życiu Kościoła).

KODAL to nietypowa forma spędzania zimowych ferii. Obok nauki jest to również czas poznawania "żywego" Kościoła. Po rekolekcjach młodzi otrzymują błogosławieństwo do posługi ceremoniarza - mistrza ceremonii (chłopcy) i precentorki - odpowiedzialna za organizację przebiegu liturgii po za prezbiterium (dziewczęta). W trakcie rekolekcji szczególna uwaga zwracana jest na rolę kobiety w liturgii.
Większość młodych uczestniczących w rekolekcjach pochodzi z diecezji zielonogórsko-gorzowskiej, stąd też termin rekolekcji wyznaczony został w trakcie ferii w województwie lubuskim.

Ważnym i nowym wydarzeniem podczas tegorocznego KODALu będzie tzw. "dzień z liturgią trydencką" . W sobotę 21 lutego gościem rekolekcji będzie ks. dr Wojciech P. Grygiel FSSP z Bractwa Kapłańskiego św. Piotra, wykładowca na PAT w Krakowie. W trakcie tego spotkania przewidziana jest prezentacja Bractwa św. Piotra, katecheza o liturgii trydenckiej oraz msza w rycie trydenckim.

Pomysł "dnia z liturgią trydencką" związany jest m.in. z ostatnimi wydarzeniami w Kościele. Kilka lat temu zgoda papieża na swobodne odprawianie mszy w rycie trydenckim, oraz zdjęcie kilka tygodni temu ekskomuniki z członków Bractwa Kapłańskiego Piusa X, wręcz zmuszają do sięgnięcia do tej zapomnianej już formy odprawiania mszy. Jest to także szansa na zetknięcie się młodych ludzi, którzy nie pamiętają mszy odprawianej po łacinie, tyłem do ludzi, z liturgią ich dziadków. Diecezjalna Diakonia Liturgiczna chce również w ten sposób pokazać, że propagując reformy II soboru watykańskiego warto również sięgnąć głębiej, do tradycji Kościoła.